Arkiv

22. okt. 2012

Bread & Butter Pudding

Bread & Butter Pudding

- Kilde "FAVORITTER DESSERTER", Parragon Books Ltd. s. 10-11

Ingredienser (4-6 pers.)


  • 85 g smør, blødgjort
  • 6 skiver tykt, hvidt brød
  • 50 g. blandede tørrede frugter (jeg brugte soltørrede figener samt sultan rosiner)
  • 3 store æg
  • 3 dl mælk
  • 1 ½ dl piskefløde
  • 50 g sukker
  • muskatnød, til rivning
  • 1 spsk rørsukker (jeg brugte bare almindelig sukker til at toppe den med)




Tilberedning
  1. Anvend en smule af smøret til at smøre et ovnfast fad på 20-25 cm og anvend resten til at smøre brødskiverne med. Skær brødet i kvarter og læg dem, så de overlapper hinanden halvt i fadet.
  2. Drys halvdelen af de tørred frugter over brødet (I opskriften fra bogen var der også 25 g sukat i men det udelod jeg), dæk dem med resten af brødskiverne, og drys resten af de tørrede frugter over.
  3. Pisk æggene sammen i en skål, og pisk derefter mælk, fløde og sukker i. Hæld dette over puddingen og lad den trække i 15 min, så brødet opsuger noget af æggeblandingen.. Pres de tørrede frugter ned, så de ikke bliver brændt. Riv muskatnød over puddingen efter smag, og drys sukker på.
  4. Anbring puddingen på en bageplade og bag den øverst i en forvarmet ovn ved 180 grader i 30-40 min, eller til den er fast og gylden.
  5. Serveres varm med piskefløde til at hælde over.




Jeg udelod piskefløden og serveret min ynglings the fra Irma 


Irmas udvalgte "Earl Grey The - med jasminblomster"



Ingen kommentarer:

Send en kommentar