Arkiv

1. maj 2015

Tun bøf med spicy nudelsalat og sesam

Jeg mener personligt at tun har brug for en ordentlig omgang smæk på marinering. De fleste gange jeg har spist tun er i rå form på sushi og på dåse. Ret kedeligt hvis du spørger mig :/. 

Den eneste gang jeg husker en decideret madoplevelse med tunfisk, var på ferie med mine forældre, det var på den portugisiske ø Madeira. Vi havde været på det lokale marked og bestilte noget lækkert tun. Jeg husker ham der stod i fiske boden have sådan en stor slagter økse som han skar den kæmpe tunfisk ud med. Vi fik en stor luns af tun fisken, da vi kom hjem skar vi den hel tyndt ud og marinerede den med citron, lidt hvidløg og olivenolie. Simpel og helt fantastisk ret, husker vi spiste den ude på terrassen i aften solen. 

Men igår fik jeg endelig endnu en lækker madoplevelse med denne fede fisk -



Og igen er marinering her aller vigtigst hvis du spørge mig ;) -

Marinade

1/2 dl Japansk soja
2 spsk. Risvin eller Hvidvin
2 spsk. Acacie Honning
1 spsk. Oliven olie
3 cm Ingefær fint revet
1 fed Hvidløg presset

Bland det hele sammen i en skål vend tun bøfferne i marinaden og lad dem stå og begynd på nudelsalaten.

Nudelsalat

1 pakke Ris nudler
1 gul Chili 
1 rød Peberfrugt
1 Forårsløg
4 små gulerødder
Olie

Kog nudlerne som anvist på pakken. Snit grøntsagerne i spiselig størrelse. Vend det hele sammen med nudlerne og kom evt lidt soya på når det serveres.

Sesam paneret tun bøffer

2 tun bøffer
Marinade
Sesam til det dækker hele overfladen til de to tunbøffer.

Varm en grill pande op på fuld smadder og nu skal tun bøfferne kun have 45 min på hver side og så serveres de straks med nudelsalaten lidt soja og en kold øl hvis man ønsker ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar