Arkiv

21. nov. 2015

Min forlængede weekend i Amsterdam






For 2 uger siden drog jeg afsted til Amsterdam på min første rejse alene. Jeg var på en gang spændt nervøs og begejstret.
Jeg ankom ved en 11 tiden fredag formiddag. Mit hostel havde først mit værelse klar kl. 14 så der var lidt tid til at udforske byen imens.


Det var gråvejr og blæsende men faktisk ret lunt i forhold til at vi var i november måned. De grå nuancer på himlen den dag gav bare byen en form for råt udtryk, hvilke som man kan se på billederne kun gav lidt kant til de skæve bygninger. 

På min fært gennem kvarteret stødte jeg også på en osteforretning. Holland er jo kendt for deres Gouda ost, og da jeg til dagligt sørger for indkøb af ost og pålæg i en Irma butik var det bestemt noget der fangede min interesse.  




Efter dette vindue display mærkede jeg for alvor sulten.  Havde været oppe siden kl, 05 og havde ikke fået noget at spise hele dagen. Kl. var næsten 14 så fandt en cafe tæt på mit Hostel og fik en stor Bavaria (hollandsk øl) og nogle Dutch fries. 



Folk fra Amsterdam er vilde med pomfritter. De har dem dynget i mayonnaise i en form for kræmmerhus og nogle gange endda med rå løg.

Efter at have tjekket ind på mit Hostel tog jeg kameraet over nakken og havde nu bestemt at tage en runde til i mit kvarter for jeg var hooked!



Jeg synes Amsterdam på en gang er afslappet, farverig og helt sin egen. 

Dagen sluttede med øl i regnvejr.


Næste dag stod den på kunst, kunst og kunst.


På den gade jeg boede på var der er en kopi af Rembrandts billed Syndics of the Drapers' Guild. Jeg synes den rå mur samt den rustikke dør er en ret fed kontrast til det meget mørke konservative billed fra 1600-tallet. 

Turen gik derefter til Rijksmuseum for blandt andet at se klassikeren Nattevagten af Rembrandt.




 Efter at have gået Rijks museet tyndt fortsatte min færd til foam.Som er et galleri med et bredt udsnit af forskellige fotografer fra hele verden.

Turen derover til var virkelig picture perfect hvis du spørge mig. Skæve huse og sjove skilte.




Og så til kunsten igen der var en helt vildt interessant Exhibition med 7 forskellige kunstnere fra Kina tjek det ud her







Denne Exhibition er virkelig anbefalingsværdig. Det hele var så underspillet men samtid så kraftigt inspirerende.

Efter en lang dag fyldt med kunst og nye indtryk, var jeg blevet godt sulten. Jeg var gået forbi en vegetarisk falafel joint et par gange, og der var altid vildt proppet. Så tænkte det måtte være et godt sted. 


Det var nok nær den bedste falafel sandwich jeg har fået. Falaflerne var sprøde hele vejen igennem. Salaten (eller nok nærmere salatbar) man kunne vælge var overvældende og helt fantastisk. Lige som en byg selv burger kunne jeg slet ikke dy mig og gik i krig med at prøve (næsten) alt salaten der var tilgængelig. Tjek stedet ud her

Efter min sult var stillet satte jeg mig på en cafe og drak et glas rødvin hvor jeg herefter drog mod mit hotel.



Jeg tilmelde mig til aftens pubcrawl som mit Hostel afholdte. Efter en hel dag alene havde jeg seriøst brug for selskab. Så jeg gjorde mig klar på værelset og gik ned i baren og bestilte en øl og fik snakket med et vildt flink australsk vennepar. Som endte med at tage med på pubcrawlen. 

Nå nok om det efter pubcrawlen var min crawing blevet stor så da jeg gik forbi den tidligere nævnte oste forretning fik min crawing frit spil.


Et lækkert groft brød med Gruyere ost brændte løg og pinjekerner. Mega mega lækkert!

Næste dag vågnede jeg og var lidt ør efter gårsdagens pubcrawl. Men kom hurtig op på dubberne efter lidt morgenmad. 

Efter morgenmaden besluttede jeg mig at undersøge distriktet Jordaan. 
Jordaan kan sammenlignes med Vesterbro/Christianshavn. Det var tidligere et arbejder kvarter men er nu et af de dyreste kvarterer at bo i. Der er små gallerier, veganske restauranter, hyggelige cafeer. Et typisk hipster kvarter. 






Efter at have gået Jordaan tyndt, var jeg blevet godt sulten. Havde undersøgt hjemmefra hvad der var typisk hollandsk mad. Og på en shopping gade så jeg denne fiske stand som er meget typisk i Amsterdam jeg havde set dem over hele byen. 


Sild med blødt hvedebrød og rå løg. Er selv rigtig glad for sild, så tænkte det kan da ikke være så dårligt endda. 


Den kom ned. Men må ærlig sige at det ikke var noget for mig. Første bid jeg tog fik 4 ben sat sig fast i mine fortænder. Allerede der ikke en særlig lækker første oplevelse. Udover det synes jeg ikke det bløde brød og den bløde sild gjorde sig godt sammen. Der var kun de rå løg som det sprøde element, 

Var godt træt efter min gåtur, så jeg besluttede at tage hjem og få mig en lur. Jeg skulle jo være frisk til om aftenen hvor jeg skulle til reggae koncert med Tony Rebel og Queen Ifrica på Melkweg.

Efter min lur gjorde jeg mig klar og tog afsted for at finde et sted at spise. Gik forbi et par restauranter men viste ikke helt hvad jeg var i humør til. Tænkte også at jeg helst ville finde et sted hvor man kunne sidde udenfor. Synes det er rare når man er ude alene at sidde udenfor hvor man kan kigge lidt rundt på folk der går forbi.

Jeg fandt til sidst et sted. Tjek det ud her



Jeg bestilte Linguine Vongole og et glas husets hvidvin. 


Retten var perfekt. Al dente Linguine, friske bløde hjertemuslinger, syrlige cherrytomater, let bitter persille, et chili kick og med en afrundet fedme fra hvidløgsolie. 

Til dessert fik jeg en Espresso Martini og en dekadent Chokolade ganache kage.


Efter middagen drog jeg spændt imod Melkweg.



Fedeste koncert ever! Fandt ud af at Queen Ifrica kun var opvarmningen for Tony Rebel. Men blev virkelig possivtit overrasket over hvor god Tony Rebel var. I kan høre dem her -



Så blev det sidste dag på min rejse. Skulle flyve om aftenen så havde hele dagen til at udforske det jeg ikke havde fået nået de andre dage.
Havde spottet en lækker juicebar i mit kvarter så besluttede at spisee min morgenmad der.


Kan virkelig anbefale dette sted. Sød betjening og virkelig god Juice! Find dem her

Efter morgenmaden stod dagen på en tur på Van Gogh museet. Havde været smart at bestille billet på telefonen så jeg undgik den meter lange kø. 

Museet havde en særudstilling om ligheden mellem Van Gogh og Edvard Munch. Har personligt altid haft et ønske om at se Edvard Munch's Skriget og det var udstillet i denne særudstilling. Jeg var på en gang ekstatisk og benovet over at have muligheden for at se denne udstilling. Virkelig anbefalings værdi!! Udstillingen køre til slut Januar.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar